Broumovské diskuse jsou konferencí, ze které nikdo neodjede takový, jaký přijel. Jejich účelem je totiž debatovat nad tématy, která ovlivňují náš každodenní pohled na svět. Tématem tohoto roku byla Kultura a vzájemnost. Ovšem letošní diskuse nebyly jen tak ledajaké, protože mezi pozvanými hosty byla i studentka našeho gymnázia Soňa Kleinerová
Jaké jsou naše dojmy z Broumovských diskusí?
Pro Ondru Březinu (4.B) jsou Broumovské diskuse svátkem demokracie, kde se mohou otevírat různá témata a probírat je do hloubky. Nad otázkou, jaká část se mu líbila nejvíce, váhá a neví, jakou část si vybrat. Nakonec se rozhodl, že se rozhodnout nedokáže, protože všechny části diskusí jsou zkrátka výtečné. Zbožňuje však moment, kdy diskuse skončí a posluchači, místo aby se rozprchli, zůstanou v sále a diskutují dále mezi sebou. Celkově shrnuje, že esej, který se musí psát pro získání stipendia, stojí za to psát, hlavně pak kvůli mezigeneračnímu dialogu, který zde měl možnost vést (vůbec poprvé se věnovali diskutující mezigeneračnímu dialogu v panelu, ve kterém vystoupila i Soňa). Zároveň chce říci: „Broumovské diskuse jsou prostě skvělé a doporučuji je všem, kteří mají rádi demokracii, ‘kulturu a vzájemnost’.”
Matěj Tabach (4.C) říká, že jsou Broumovské diskuse výjimečné hlavně svojí atmosférou, při které se snaží všichni dívat na ostatní jako na rovnocenné partnery s rovnocennými postoji. Jako hlavní zážitek si odnáší, když pan Balšínek, který ztělesňuje konzervatismus, na panelu o mezigeneračním konfliktu (panel se Soňou) zcela rozptýlil jeho předsudky. V průběhu celé debaty se snažil pochopit druhou stranu a nepřišlo mu, že by se nějak nadřazoval nad studenty. Na Broumovských diskusích se Matějovi líbí, „že se nekoncentrují na člověka, nýbrž na jeho postoje a skrze ně umožňují divákovi pochopit člověka překvapivě daleko lépe než při klasické debatě.
Za Soňu Kleinerovou (6.A) byla nejlepší částí diskusí debata, kde se střetly názory spisovatelky Radky Denemarkové a ekonoma Tomáše Sedláčka. Bude také dlouho vzpomínat na autentickou snídani s jeptiškami, kdy na ni zapomněli a musela jíst jenom suchý bezlepkový chléb (my obyčejní posluchači jsme měli trochu jiné podmínky než diskutéři). A samozřejmě se jí líbila její diskuse, na které ji mile překvapilo, jaká atmosféra zde panovala.
Mně osobně (Filip Jenček, 4.A) se nejvíce líbilo, jak mě diskuse nutila přemýšlet nad tématy, na která bych nikdy ani nepomyslel. Je pravda, že mám teď víc otázek než předtím, ale myslím, že to je pro pochopení světa v jeho komplexitě důležité. Také bylo velmi výjimečné, že jsem se mohl setkat se zajímavými osobnostmi a pokud jsem měl štěstí, tak si s nimi i popovídat.
Závěrem bych chtěl říci, prosím, berte při zvažování přihlášení, na nás, kteří už zde byli, ohled, protože kdybychom se nedostali, víme, o co přicházíme. Proto se prosím nehlaste. Budeme vám velmi vděční 😉
A dojem pedagogického doprovodu? Byl to pro všechny opět velký zážitek a pro studenty hlavně skvělá zkušenost. Tohle zažít je velmi vzácné, protože jsme většinou obklopeni spíše negativními a konfrontačními rozhovory v médiích a na sociálních sítích. Broumovské diskuse ale ukazují vyšší úroveň i při setkání hostů s protikladnými názory. Ukazuje se, že diskuse naživo, a navíc v krásném prostředí, vedou všechny účastníky k větší rozvaze a respektu.

















