5.14. Výtvarná výchova
5.14.1. Charakteristika
vyučovacího předmětu
Obsahové,
časové a organizační vymezení předmětu
Časové a obsahové
vymezení předmětu
Šestileté studium
1. ročník (prima)
a 2. ročník (sekunda) - 1 hod. týdně
3. ročník
(tercie) a 4. ročník (kvarta) - 2 hod. týdně
Čtyřleté
studium
1. ročník,
2. ročník - 2 hod. týdně
Obsahové vymezení předmětu
Realizuje se obsah vzdělávacího
oboru Výtvarný obor RVP ZV (1., 2. ročník šestiletého studia) a RVP G (3. a 4.
ročník šestiletého studia, 1. a 2. ročník čtyřletého studia).
Výtvarná výchova je výrazně zaměřena
na tvůrčí činnosti, při nichž se studenti seznámí se základními technikami
výtvarného umění – klasických oborů (malba, kresba, grafika, plastika...) i
oborů netradičních (objektová tvorba, akční tvorba...). Studenti by se měli v rámci
možností seznámit s moderními technologiemi (počítačová grafika ...).
Náplň předmětu tvoří dále přiblížení
hlavních směrů, autorů a děl starších období i moderního umění, s důrazem na
vnímání děl a jejich interpretaci.
Předmět
výtvarná výchova má význam pro formování estetického a pocitového vnímání
studentů, a tudíž pro výchovu komplexní osobnosti – intelektuálně i citově
vyrovnané.
Žák je veden
k tomu, aby
· pěstoval potřebu setkávání se s uměním,
· chápal význam uměleckého díla i v historickém kontextu
· uplatňoval své kreativní schopnosti v práci samostatné i
týmové
· podílel se na vytváření kultivovaného a příjemného prostředí
Organizační vymezení předmětu
Výuka je
realizována v odborných učebnách - kreslírně a keramické dílně – modelovně, je doplněna návštěvami výstav a galerií v Hradci
Králové, odbornými exkurzemi (např. do pražských galerií), podle možností
prací v plenéru.
Žáci
šestiletého studia mají hudební i výtvarnou výchovu v 1. a 2. ročníku (primě a
sekundě),
ve 3. a 4.
ročníku (tercii a kvartě) si volí mezi hudební a výtvarnou výchovou.
Žáci
čtyřletého studia si vybírají mezi hudební a výtvarnou výchovou.
Po
ukončení 2. ročníku čtyřletého studia a po ukončení 4. ročníku šestiletého
studia si žáci mohou zvolit navazující volitelný dvouletý seminář Dějiny umění.
Výchovné
a vzdělávací strategie
Učitel
klade důraz na individuální přístup k žákům a na rozvoj jejich vlastních schopností
– kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální.
· Organizuje návštěvy výstav - formuje tím postoje žáků k
emotivním a pocitovým prožitkům, rozvíjí jejich kulturní rozhled – kompetence
komunikativní, kompetence sociální a personální.
· Organizuje studentům práci jednak individuální, jednak
týmovou formou společných projektů. Rozvíjí tak jejich schopnosti spolupráce s
ostatními a pocit zodpovědnosti za společné dílo – kompetence sociální a
personální, kompetence občanské, kompetence pracovní.
· Zadává referáty a projekty ke skupinovému nebo k
samostatnému zpracování či prezentace - kompetence k učení, kompetence
komunikativní.