5.5. Občanská výchova
5.5.1. Charakteristika vyučovacího předmětu
Časové, organizační a obsahové vymezení předmětu
Vyučovací předmět Občanská výchova vychází ze vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ RVP ZV. Integruje vzdělávací obsah oblasti Člověk a zdraví a jednotlivé tematické okruhy průřezových témat Multikulturní výchova, Osobnostní a sociální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Výchova demokratického občana, Environmentální výchova a Mediální výchova.
Smyslem předmětu Občanská výchova je usnadnit žákovi orientaci v současné společnosti, připravit ho na samostatný a odpovědný občanský život s aktivním přístupem ke svému sociálnímu prostředí. Předmět přináší žákům znalosti a vědomosti o podstatě lidské psychiky, o uspořádání společnosti a zákonitostech, na nichž stojí lidská společnost. Umožní mu lépe se orientovat a posuzovat různé přístupy k řešení každodenních problémů, uplatňovat svá práva a případně hájit i práva druhých.
Hodinová dotace předmětu je jedna hodina týdně v primě a dvě hodiny týdně sekundě.
Realizace vzdělávacího obsahu předmětu bude probíhat rozličnými metodami. Frontální výuku bude doplňovat skupinová práce, projektové vyučování, přednášky a besedy.
Výchovné a vzdělávací strategie
Kompetence k učení:
učitel vytváří modelové situace, při nichž mohou žáci aplikovat své znalosti a občanské dovednosti
pravidelným zadáváním úloh, referátů a projektů vede žáky ke správným studijním návykům
motivuje žáky k sebevzdělávání sledováním aktuální politické a společenské situace
Kompetence k řešení problémů:
učitel předkládáním problémových situací vede žáka k analyzování, k vyvozování závěrů a k obhajování vlastních postojů
prostřednictvím skupinové práce či diskuse vytváří příležitosti k tomu, aby žáci promýšleli různé životní scénáře k určité modelové situaci a dokázali je svými argumenty obhájit nebo vyvrátit
uvádí žákům příklady, kde mohou využívat znalosti z jiného předmětu
Kompetence komunikativní:
učitel vede žáky ke správné argumentaci při posuzování aktuálních společenských problémů a vytváří prostor k interpretaci vlastních myšlenek
vhodnými příklady a úkoly učí žáky klást jasné a srozumitelné dotazy, uvádět argumenty a protiargumenty, vyjednávat při řešení problémových nebo konfliktních situací
vede žáky k vyhledávání potřebných informací a jejich zpracování
Kompetence sociální a personální:
učitel vytváří příležitosti, kde žáci mohou spolupracovat ve skupině, doporučuje možnosti, jak jednotlivci se svými schopnostmi mohou být pro skupinovou práci přínosem
vytváří řízené diskuze či dialogy, v nichž žáci zaujmou opačná stanoviska na určitou společenskou otázku
seznamuje žáky s různými způsoby sebepoznání, sebehodnocení
motivuje žáky k zamyšlení nad osobními morálními pravidly
navozuje aktivity, během nichž žák konstruktivně řeší problémy s ostatními
Kompetence občanské:
učitel důslednou a systematickou kontrolou zadaných prací navozuje situace k získání vědomí odpovědnosti za vlastní práci
vytváří modelové situace, v nichž si žáci osvojují hraní různých rolí, se kterými se mohou setkat v reálném životě
motivuje žáky ke sledování aktuální společenské, ekonomické, sociální a politické situace v ČR i ve světě a vytváří příležitosti k jejich zhodnocení
vytváří dostatek příležitostí k získání praktických zkušeností a zejména postojů v oblasti ochrany duchovních hodnot a lidských práv
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
.Občanská společnost a škola
.Občan, občanská společnost a stát
.Formy participace občanů v politickém životě
.Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování