5.13. Informační a výpočetní technika
5.13.1. Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu
Vyučovací předmět Informatika a výpočetní technika vychází ze vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie RVP ZV a G.
Rozvíjí dovednosti základního vzdělávání informační gramotnosti, tj. dosažení znalostí a dovedností nezbytných k využití výpočetní techniky pro komunikaci a práci s informacemi v digitální podobě.
Je určen všem žákům primy, tercie a kvarty šestiletého studia, 1. a 2. ročníku čtyřletého gymnázia dvě hodiny týdně. Žáci jsou rozděleni do skupin tak, aby každý pracoval samostatně na svém počítači. Informatika seznamuje žáky s nově vznikajícími potřebami informační společnosti, prohlubuje jejich schopnost využívat a lépe se orientovat ve světě softwaru a informací.
Informatika učí žáky zkvalitnit a zefektivnit řešení problémů, přípravu na vyučování a další vzdělávání pomocí osobních počítačů, dalších digitálních zařízení, školní sítě i internetu. Výpočetní technika umožňuje žákům získané informace dále obsahově i graficky tvořivým způsobem zpracovávat, usnadňuje komunikaci mezi jednotlivci a institucemi, zvyšuje dostupnost vzdělávání žákům.
Výchovné a vzdělávací strategie
Učitel vede žáky
.k poznání úlohy informací a informačních činností a k využívání moderních informačních a komunikačních technologií
.k porozumění toku informací, počínaje jejich vznikem, uložením na médium, přenosem, zpracováním, vyhledáváním a praktickým využitím
.k porovnávání informací a poznatků z většího množství alternativních informačních zdrojů, a tím k dosahování větší věrohodnosti vyhledaných informací
.k využívání výpočetní techniky, aplikačního i výukového softwaru ke zvýšení efektivnosti učení a racionálnější organizaci práce
.ke tvořivému využívání softwarových a hardwarových prostředků při prezentaci výsledků své práce
.k pochopení funkce výpočetní techniky jako prostředku simulace a modelování přírodních i sociálních jevů a procesů
.k respektování práv k duševnímu vlastnictví při využívání softwaru
.k zaujetí odpovědného, etického přístupu k nevhodným obsahům vyskytujícím se na internetu či jiných médiích
.k šetrné práci s výpočetní technikou