5.11. Chemie
5.11.1. Charakteristika
vyučovacího předmětu
Obsahové,
časové a organizační vymezení předmětu
Obsahové vymezení předmětu:
Předmět zahrnuje
vzdělávací obsah oboru Chemie ze vzdělávací oblasti Člověk a příroda RVP ZV a RVP
G. Dva ročníky nižšího gymnázia představují ucelený základní kurz od obecné
chemie až po základní poznatky z biochemie. Na vyšším gymnáziu jsou
žáci vedeni k hlubšímu poznávání struktury látek, k rozsáhlejšímu
využití chemických výpočtů, k výraznějšímu přiblížení k současným
představám o složení a přeměně látek. Rozšiřují své poznání fyzikální,
analytické chemie a biochemie.
Časové vymezení předmětu:
Na nižším
gymnáziu je chemie vyučována v 1. a 2. ročníku dvě vyučovací hodiny týdně. Na
vyšším gymnáziu se chemie vyučuje v 1. až 3. ročníku čtyřletého studia a
v odpovídajících ročnících šestiletého studia vždy 2 hodiny týdně.
V prvním ročníku vyššího gymnázia jsou zařazeny 1 x za 14 dní 2 hodiny
laboratorních cvičení.
Organizační vymezení předmětu:
Výuka
probíhá převážně v odborné učebně chemie s možností experimentální
činnosti a využití projekční techniky. Laboratorní cvičení probíhají
v chemické laboratoři. Žáci se mohou zúčastnit chemické olympiády příslušných
kategorií D, C, B, A.
Výchovné a vzdělávací strategie
Kompetence
k učení:
· učitel vede žáky k samostatnému vyhledávání a třídění
informací, systemizaci poznatků a hledání souvislostí
· rozvíjí v žácích schopnost pozorovat přírodní děje a
experimenty, získané poznatky kriticky posuzovat a vyvozovat závěry
Kompetence
k řešení problémů:
· učitel zařazuje vhodné problémové úlohy
· podporuje žáky ve vytváření hypotéz, vede debatu ke konečným
řešením
Kompetence
komunikativní:
· učitel dbá na přesné a srozumitelné formulace
· umožňuje žákům vysvětlit a obhájit svůj názor
· zadává samostatné úkoly s diferencovanou obtížností,
požaduje písemnou i ústní prezentaci jejich řešení
Kompetence
sociální a personální:
· učitel zařazuje skupinovou práci
· rozvíjí u žáků schopnost sebereflexe a schopnost hodnotit
výsledky své práce
Kompetence
pracovní:
· učitele vede žáky k posuzování chemických experimentů a
chemických výrob z hlediska bezpečnosti práce a ochrany zdraví
· vytváří u žáků základní návyky pro bezpečnou práci
Kompetence
občanské:
· učitel směruje žáky k pochopení základních ekologických souvislostí
· vede žáky ke sledování médií a aktuálnímu posuzování ekologických problémů v běžném životě