5.
Učební osnovy
V tabulkách učebních
osnov vyučovacích předmětů je používáno označení 1. až 6. ročník.
1. až 4. ročník čtyřletého studia je označován jako 3. až 6. ročník.
5.1. Český jazyk a literatura
5.1.1. Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové,
časové a organizační vymezení předmětu
Vyučovací
předmět Český jazyk a literatura vychází ze vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura
z RVP ZV a ze vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura z RVP G.
Cílem předmětu je dovést žáky k
dobrým znalostem mateřského jazyka, k orientaci v různých komunikativních
situacích, chceme vést své žáky k tomu, aby tyto komunikativní situace jazykově
zvládli. Žáci by měli dokázat posoudit kvalitu literárního nebo filmového díla
a divadelního představení, tato díla interpretovat, aktivně vřadit do
kulturního kontextu. Žáci také získají základní přehled o historickém vývoji
literatury, zařadí jednotlivé umělecké směry do vývoje lidstva. Zejm. literární
hodiny také pomáhají tříbit vkus žáka, mohou kladně ovlivňovat jeho názory,
postoje, hodnotovou orientaci, formovat jeho mravní a sociální cítění,
spoluvytvářet světový názor.
Předmět Český jazyk a literatura
úzce spolupracuje s celou řadou dalších vyučovacích předmětů, s jejichž náplní
obsahově souvisí. Jedná se o tyto předměty:
·
dějepis (historický a společenský kontext)
· cizí jazyky (jazykové jevy
příbuzné, odlišné; významné osobnosti světové literatury i kultury a
jejich dílo)
·
hudební a výtvarná výchova (základní charakteristika uměleckých směrů)
·
společenské vědy (náboženské a filozofické systémy, lidská psychika,
sociální i politické problémy lidstva)
·
informační a komunikační technologie.
Časová dotace
Nižší stupeň šestiletého
gymnázia
|
|
Jazyková výchova |
Komunikace |
Literatura a slohová výchova |
Prima |
4 hodiny |
2 hodiny |
1 hodina |
1 hodina |
Sekunda |
5 hodin |
2 hodiny |
2 hodiny |
1 hodina |
V primě i
sekundě využíváme pro 1 vyučovací hodinu týdně formu půlené hodiny. Zvýšíme tak
efektivitu vyučovacího procesu, žáci mají větší prostor procvičit probrané učivo,
prezentovat výsledky své práce. Obsahem půlené hodiny je v primě nejčastěji
téma jazykové výchovy, v sekundě téma jazykové výchovy nebo téma komunikace a
slohové výchovy.
Vyšší stupeň šestiletého gymnázia
|
|
Český
jazyk a komunikace |
Literatura |
Tercie, 1. ročník |
3 hodiny |
1 hodina |
2 hodiny |
Kvarta, 2. ročník |
4 hodiny |
1 hodina |
3 hodiny |
Kvinta, 3. ročník |
3 hodiny |
1 hodina |
2 hodiny |
Sexta, 4. ročník |
4 hodiny |
1 hodina |
3 hodiny |
V tercii (1.
ročníku) a kvintě (3. ročníku) využíváme pro 1 vyučovací hodinu týdně formu
půlené hodiny. Zvýšíme tak efektivitu vyučovacího procesu, žáci mají větší
prostor procvičit probrané učivo, prezentovat výsledky své práce. Obsahem
půlené hodiny je nejčastěji téma oblasti Český jazyk a komunikace.
Žáci mají možnosti
rozšířit své znalosti a dovednosti také ve dvou volitelných seminářích.
Nabízíme dvouletý seminář Literatura a styl (2 hodiny v kvintě (3. ročníku) a 3
hodiny v sextě (4. ročníku)) a jednoletý seminář Literatura a film (3 hodiny v
sextě (4. ročníku)).
Program
předmětu doplňují také pravidelná filmová a divadelní představení.
Výchovné a vzdělávací strategie
K naplnění
jednotlivých klíčových kompetencí žáků směřují učitelé prostřednictvím
realizace následujících výchovných a vzdělávacích strategií:
Kompetence k
učení:
·
frontální, skupinová, individuální výuka
·
referáty, diskuse
·
aktivní práce s různými zdroji informací, jejich porovnávání, zhodnocení
přínosu, kritické posouzení.
Kompetence k
řešení problémů:
·
samostatná četba, písemné a ústní formulování vlastních čtenářských
zážitků a postřehů, hodnocení, interpretace díla nebo ukázky, formulace
kritických soudů
·
prezentace vlastní práce, referáty
·
diskuse
·
aktivní práce s různými zdroji informací, jejich porovnávání, zhodnocení
přínosu, kritické posouzení
·
samostatná domácí i školní činnost
·
dramatický přednes, mluvnická a umělecká vystoupení
·
účast v soutěžích