5.6. Základy společenských věd
5.6.1. Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu
Vyučovací předmět Základy společenských věd vychází ze vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ RVP G. Integruje vzdělávací obsah oblasti Člověk a svět práce a jednotlivé tematické okruhy průřezových témat Multikulturní výchova, Osobnostní a sociální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Environmentální výchova a Mediální výchova.
Smyslem předmětu Základy společenských věd je usnadnit žákovi orientaci v současné společnosti, připravit ho na samostatný a odpovědný občanský život s aktivním přístupem ke svému sociálnímu prostředí. Předmět přináší žákům základní informace z mnoha humanitních oborů, žák získá znalosti a vědomosti o podstatě lidské psychiky, o uspořádání společnosti a zákonitostech, na nichž stojí lidská společnost, o filozofickém pohledu na život a svět. Umožní mu lépe se orientovat na trhu práce, uplatňovat svá práva a případně hájit i práva druhých.
Hodinová dotace předmětu je dvě hodiny týdně v prvním až čtvrtém ročníku a na vzdělávací obsah předmětu navazuje volitelný předmět Společenskovědní seminář s dotací dvou vyučovacích hodin týdně ve třetím ročníku a pří vyučovacích hodin ve čtvrtém ročníku.
Realizace vzdělávacího obsahu předmětu bude probíhat rozličnými metodami. Frontální výuku bude doplňovat skupinová práce, projektové vyučování, exkurze, přednášky a besedy.
Výchovné a vzdělávací strategie
Kompetence k učení:
učitel zadáváním vhodných úloh a přípravou dostatečných zdrojů dat motivuje žáky k posuzování a vyhodnocování pravdivosti a důležitosti získaných informací
vytváří modelové situace, při nichž mohou žáci aplikovat své znalosti a občanské dovednosti
pravidelným zadáváním úloh, referátů a projektů vede žáky ke správným studijním návykům
motivuje žáky k sebevzdělávání sledováním aktuální politické a společenské situace
Kompetence k řešení problémů:
učitel předkládáním problémových situací vede žáka k analyzování, k vyvozování závěrů a k obhajování vlastních postojů
prostřednictvím skupinové práce či diskuse vytváří příležitosti k tomu, aby žáci promýšleli různé životní scénáře k určité modelové situaci a dokázali je svými argumenty obhájit nebo vyvrátit
uvádí žákům příklady, kde mohou využívat znalosti z jiného předmětu
Kompetence komunikativní:
učitel vede žáky ke správné argumentaci při posuzování aktuálních společenských problémů a vytváří prostor k interpretaci vlastních myšlenek
vhodnými příklady a úkoly učí žáky klást jasné a srozumitelné dotazy, uvádět argumenty a protiargumenty, vyjednávat při řešení problémových nebo konfliktních situací
vede žáky k vyhledávání potřebných informací a jejich zpracování
Kompetence sociální a personální:
učitel vytváří příležitosti, kde žáci mohou spolupracovat ve skupině, doporučuje možnosti, jak jednotlivci se svými schopnostmi mohou být pro skupinovou práci přínosem
vytváří řízené diskuze či dialogy, v nichž žáci zaujmou opačná stanoviska na určitou společenskou otázku
seznamuje žáky s různými způsoby sebepoznání, sebehodnocení
motivuje žáky k zamyšlení nad osobními morálními pravidly
navozuje aktivity, během nichž žák konstruktivně řeší problémy s ostatními
Kompetence občanské:
učitel důslednou a systematickou kontrolou zadaných prací navozuje situace k získání vědomí odpovědnosti za vlastní práci
vytváří modelové situace, v nichž si žáci osvojují hraní různých rolí, se kterými se mohou setkat v reálném životě
motivuje žáky ke sledování aktuální společenské, ekonomické, sociální a politické situace v ČR i ve světě a vytváří příležitosti k jejich zhodnocení
vytváří dostatek příležitostí k získání praktických zkušeností a zejména postojů v oblasti ochrany duchovních hodnot a lidských práv
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
.Kulturní diference
.Lidské vztahy
.Etnický původ
.Multikulturalita
.Základní problémy sociokulturních rozdílů
.Princip sociálního smíru a solidarity
.Psychosociální aspekty interkulturality
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
.Evropa a svět nás zajímá
.Globalizační a rozvojové procesy
.Globální problémy, jejich příčiny a důsledky
.Humanitární pomoc a mezinárodní rozvojová spolupráce
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
.Rozvoj schopností poznávání
.Sebepoznání a sebepojetí
.Seberegulace a sebeorganizace
.Psychohygiena
.Poznávání lidí
.Mezilidské vztahy
.Komunikace
.Kooperace a kompetice
.Hodnoty, postoje, praktická etika
.Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti
.Seberegulace, organizační dovednosti a efektivní řešení problémů
.Sociální komunikace
.Morálka všedního dne
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
.Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
.Fungování a vliv médií ve společnosti
.Média a mediální produkce
.Mediální produkty a jejich význam
.Uživatelé
.Účinky mediální produkce a vliv médií
.Role médií v moderních dějinách
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
.Vztah člověka k prostředí