5.15. Hudební výchova
5.15.1. Charakteristika
vyučovacího předmětu
Obsahové,
časové a organizační vymezení předmětu
Předmět
Hudební výchova vychází ze vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Hudební
výchova RVP ZV a Hudební obor oblasti Umění a kultura RVP G. Integruje témata z okruhu
Umělecká tvorba a komunikace.
Časová dotace pro tento předmět je
na nižším stupni gymnázia 1 hodina týdně. Předmět se vyučuje v 1. a 2. ročníku.
K výuce využíváme učebnic A. Charalambidise:
Hudební výchova pro 8. a 9. třídu základních škol, dále pak zpěvníky Já,
písnička (I., II., III., IV.) a noty ze zahraničních sborníků.
V průběhu roku se žáci zúčastňují
dvou výchovných koncertů. Jeden bývá zaměřen na artificiální hudbu, druhý na hudbu
nonartificiální. Nejlepší žáci
mohou změřit své pěvecké síly v soutěži Hradecký slavík. Žáci se mohou také
stát členy Hudební mládeže Hradec Králové, která sdružuje mladé lidi se zájmem
o kvalitní hudbu ve věku od 14 do 26 let. Její členové pak mohou bezplatně
navštěvovat abonentní koncerty Filharmonie Hradec Králové a zúčastňovat se
zajímavých uměleckých projektů.
Na vyšším gymnáziu je předmět
vyučován v 1. a 2. ročníku čtyřletého studia a 3. a 4. ročníku šestiletého
studia. Časová dotace je 2 hodiny týdně.
Předmět se realizuje ve čtyřech
základních činnostech, které se prolínají v různé míře v každém
ročníku (vokální, instrumentální, hudebně pohybové a poslechové činnosti).
Všechny tyto činnosti prostupují odborné teoretické i praktické hudební pojmy.
Součástí výuky jsou dva výchovné koncerty, návštěva hudebního oddělení Okresní
knihovny v Hradci Králové a hudební exkurze do Prahy. V hodinách jsou
využívány tyto učebnice a zpěvníky: Hudební výchova pro gymnázia 1, 2 (autoři Charalambidis, Císař, Hurník),
Já, písnička (I –IV) a zahraniční sborníky pro mládež.
Výuka předmětu Hudební výchova
probíhá ve specializované učebně. Žáci se dělí na skupiny. Ve škole
od roku 1998 působí smíšený studentský sbor Gybon, který úspěšně
reprezentuje školu, město, region i republiku na domácích i zahraničních
soutěžích a festivalech.
Vyučovací předmět Hudební výchova v
sobě ve větší či menší míře (viz pak jednotlivé učební osnovy) zahrnuje tato
průřezová témata s danými tematickými okruhy:
Multikulturní
výchova
Mediální
výchova
Výchovné
a vzdělávací strategie
Kompetence
k učení:
· učitel rozhovorem vede žáky k tomu, aby si osvojili důležité
poznatky a na jejich základě poznávali význam a přínos hudební výchovy pro
život a činnosti člověka
· rozhovorem upřesňuje u žáků nazírání na svět hudby, která ho
obklopuje (mimoškolní hudební recepce a zpětná vazba žáka)
· formou samostatných referátů rozvíjí v žácích schopnost
vyhledávat a získávat informace z různých informačních zdrojů a samostatně
rozebírat hudební ukázky na základě předchozích znalostí získaných při výuce
· výkladem seznamuje žáky s odbornými pojmy z oblasti
hudby
Kompetence
komunikativní:
· učitel formou diskuze na dané téma učí žáky srozumitelně a
jasně formulovat svůj názor, používat odborné výrazy vycházející z hudební
teorie a vést dialog
· aktivně zapojuje žáky při interpretaci písní a skladeb
· formou skupinové práce připravuje a realizuje hudební
projekt (písně, skladby a jejich doprovody, improvizace …)
· prostřednictvím žákova referátu vytváří podmínky pro diskuzi,
jejímž cílem je tento referát zhodnotit
Kompetence
sociální a personální:
· učitel formou dialogu utváří u žáků toleranci vůči názorům
ostatních a vede je k respektování jejich hudebního zaměření
· s využitím exkurzí, přednášek, návštěv koncertů či divadel ukazuje
žákům pravidla společenské etikety
Kompetence
občanské:
· učitel formou referátů vybízí žáky ke sledování aktuálního
dění ve světě hudby a v oblastech, které s hudbou úzce souvisí
· nabízí dle svých dispozic žákům různé aktivity (členství v
pěveckém sboru, orchestru, kapele, v Hudební mládeži HK, ...)
Kompetence
pracovní:
· učitel názornou ukázkou a stálou kontrolou vede žáky ke
správnému používání hudebních nástrojů
Kompetence
k řešení problémů:
· učitel používá hudební ukázky a následně vede diskuzi, při které
žák poznává hudbu ve všech žánrových i funkčních podobách
· analyzuje s žáky dané hudební ukázky
· zadá samostatné práce (referáty, projekty, recenze) a
společně se žáky najde návody na jejich zpracování, určí zdroje informací