5.10. Fyzika
5.10.1. Charakteristika vyučovacího předmětu
Nižší gymnázium
Obsahové, časové a organizační
vymezení předmětu
Obsahové
vymezení předmětu:
Předmět
vychází ze vzdělávacího oboru Fyzika RVP ZV a RVP G. Týká se i výchovy k
dobrému vztahu k životnímu prostředí, evropské i světové spolupráce a významně
rozvíjí osobnost studenta.
Cílem
výuky předmětu je osvojení základních fyzikálních pojmů a zákonitostí, jejich
použití k řešení problémů denního života a rozvíjení přirozeného sklonu k
poznávání světa.
Časové
vymezení předmětu:
Fyzika je
vyučována jako povinná v šestiletém studiu na nižším gymnáziu v 1. a
2. ročníku s dotací 2 hodiny týdně, na vyšším gymnáziu ve 3. ročníku 3
hodiny, z toho jedna dělená jako cvičení v laboratoři fyziky, ve 4. ročníku
2hodiny a v 5. ročníku 3 hodiny týdně. Stejné jsou hodinové dotace
v 1. až 3. ročníku čtyřletého studia.
Organizační vymezení předmětu:
Fyzika
bude vyučována podle aktuálního rozvrhu, alespoň jednou týdně v posluchárně
fyziky. Během studia se mohou studenti každoročně účastnit fyzikální olympiády.
Výchovné
a vzdělávací strategie
Pro utváření základních schopností a
dovedností studentů využívá učitel následující metody a formy práce:
· Vede studenty k pozitivnímu vztahu k učení, ke kritickému
posuzování dosažených výsledků.
· Vede studenty k samostatnosti při řešení jednoduchých
problémů.
· Vede studenty k tvorbě vlastního názoru na řešený problém.
· Vede studenty k používání správné terminologie a vyžaduje,
aby studenti vysvětlovali svůj postup pomocí fyzikálních zákonů.
· Vede studenty k využívání poznatků z jiných předmětů
(zejména matematiky).
· Vyžaduje dodržování stanovených pravidel (provozní řády
učeben…).
· Vyhledává a podporuje talenty pomocí soutěží (fyzikální
olympiáda).
· Motivuje studenty k učení praktickými ukázkami učiva
(demonstrační pokusy, příklady ze života).
· Vede ke schopnosti porozumět textu, grafu i mluvenému
projevu.
· Formou diskuse vede studenty ke schopnosti jasně a logicky
formulovat svůj názor, vhodně argumentovat, vyslechnout jiné názory a vést
dialog.
Vyšší gymnázium
Obsahové, časové a organizační
vymezení předmětu
Obsahové
vymezení předmětu:
Předmět
vychází ze vzdělávacího oboru Fyzika RVP GV. Týká se i výchovy k dobrému vztahu
k životnímu prostředí, evropské i světové spolupráce a významně rozvíjí i
osobnost studenta.
Cílem
výuky předmětu je osvojení základních fyzikálních pojmů a zákonitostí, jejich
použití k řešení problémů denního života a rozvíjení přirozeného sklonu k
poznávání světa.
Časové vymezení předmětu:
Fyzika je
vyučována jako povinná v třetím až pátém ročníku. Ve třetím ročníku jsou
vyučovány 2 hodiny týdně s celou třídou a jedna hodina vždy s půlkou třídy v laboratoři
fyziky jako cvičení. Jeho náplní jsou laboratorní měření a řešení úloh k
probrané látce. Ve čtvrtém ročníku jsou vyučovány 2 hodiny týdně s celou
třídou. V pátém ročníku jsou vyučovány 3 hodiny týdně s celou třídou.
Organizační vymezení předmětu:
Fyzika
bude vyučována podle aktuálního rozvrhu, aspoň jednou týdně v posluchárně
fyziky. Během studia se mohou studenti každoročně účastnit fyzikální olympiády.
Výchovné a
vzdělávací přístupy
Pro
utváření základních schopností a dovedností studentů využívá učitel následující
metody a formy práce:
· Vede studenty k pozitivnímu vztahu k učení, ke kritickému
posuzování dosažených výsledků.
· Vede studenty k samostatnosti při řešení jednoduchých
problémů.
· Vede studenty k tvorbě vlastního názoru na řešený problém.
· Vede studenty k používání správné terminologie a vyžaduje,
aby studenti vysvětlovali svůj postup pomocí fyzikálních zákonů.
· Vede studenty k využívání poznatků z jiných předmětů
(zejména matematiky).
· Vyžaduje dodržování stanovených pravidel (provozní řády
učeben…).
· Vyhledává a podporuje talenty pomocí soutěží (fyzikální
olympiáda).
· Motivuje studenty k učení praktickými ukázkami učiva
(demonstrační pokusy, příklady ze života).
· Vede ke schopnosti porozumět textu, grafu i mluvenému
projevu.
· Formou diskuse vede studenty ke schopnosti jasně a logicky
formulovat svůj názor, vhodně argumentovat, vyslechnout jiné názory a vést
dialog.