5.7.
Dějepis
5.7.1. Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové vymezení
předmětu
V hodinách dějepisu je realizován
obsah vzdělávacího oboru dle RVP ZV a RVP G a tematické okruhy průřezových
témat, zejména tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
(okruhy Evropa a svět nás zajímá, Žijeme v Evropě, Vzdělávání v Evropě a
ve světě, Humanitární pomoc a mezinárodní rozvojová spolupráce, Objevujeme
Evropu a svět, Globalizační a rozvojové procesy, Globální problémy, jejich
příčiny a důsledky, Jsme Evropané).
Dějepis přináší základní poznatky o
člověku a jeho činnosti v minulosti. Hlavním posláním předmětu je kultivace
historického vědomí jedince, zejména ve smyslu předávání historické zkušenosti.
Důraz je kladen především na dějiny 19. a 20. století, kde leží kořeny většiny
současných společenských jevů, jejich pochopení usnadňuje studentům lepší
orientaci nejen v minulosti, ale i v současném světovém dění. Předmět
zohledňuje základní hodnoty evropské civilizace, pomáhá žákům lépe proniknout k
pochopení historických jevů a dějů.
Časové a organizační
vymezení předmětu
Pro výuku je k dispozici odborná
učebna vybavená didaktickou technikou.
Na předmět
navazuje a vědomosti žáků dále rozvíjí dvouletý seminář Dějepis volitelný (pro
3. a 4. ročník čtyřletého studia a odpovídající ročníky studia
šestiletého) a Dějiny moderní doby (od roku 1939) pro 4. ročník / 6. ročník.
Předmět
souvisí s dalšími předměty (český jazyk a literatura, zeměpis, výtvarná
výchova, hudební výchova), do nichž mnohá témata přesahují; daných
mezipředmětových vztahů využívá.
Žák je veden
k tomu, aby
·
chápal, že historie není uzavřenou minulostí, shlukem faktů a
definitivních závěrů, ale kladením otázek,
·
chápal historické kořeny společenských jevů, dějů a změn a jejich
souvislostí v reálném i historickém čase,
·
rozlišoval mýty a skutečnost, objektivně posuzoval společenské jevy
současnosti i minulosti a rozpoznal myšlenkovou manipulaci,
·
cítil úctu k vlastnímu národu i k jiným národům a etnikům, získal
respekt ke kulturním či jiným odlišnostem lidí, skupin i různých společenství.
Výchovné a vzdělávací strategie
Učitel vede žáky k používání vhodné
literatury a internetu a vede je ke kritickému hodnocení pramenů - kompetence k
učení, kompetence k řešení problémů.
Učitel vede
žáky k tomu, aby kvalitně prezentovali své znalosti - kompetence komunikativní.
Učitel
organizuje odborné historické exkurze, čímž vede žáky k porovnání a propojení
teoreticky získaných znalostí s realitou - kompetence k učení a kompetence občanské.
Učitel žákům
zadává referáty a vede je k samostatnému zpracovávání historických partií -
kompetence k učení, kompetence komunikativní.
Učitel klade
důraz na mezipředmětové vztahy a důsledky lidských činností - kompetence k učení,
kompetence k řešení problémů a kompetence občanské.